Travels: India/Nepal 1991
Reisebrev nr. 4
r) Religiøse festivaler
Spørsmålet om hvor nepaleserne er i et hav av forvirrede turister
fikk ikke stå ubesvart lenge: De deltar i festivaler. Og ikke helt
vanlige karneval eller kulturfremvisninger; nei, dypt alvorlige
religiøse seremonier som handler om liv og død i bokstavelig
forstand. I den nepalesiske kalender er der inntegnet mer enn 50 festivaler,
omfattende over 120 dager med feiring i året. Det er rent hinduistiske
festivaler, det er rent buddhistiske festivaler, det er festivaler med bakgrunn
i natur-, ånde- og fruktbarhetstilbedelse hos de mange små, urgamle
folkegruppene, og det er festivaler som er blandinger av alle disse
elementene.
Noen festivaler har mistet sin opprinnelige religiøse betydning, men
beholdt karakteren av fargerik folkefest. Holi f.eks., er en ukes
galskap hvor særlig guttepjokker opp til gifteferdig alder har frie
hender til å sprute vann og fargesterkt pulver på venner, uvenner
og ukjente. Særlig går det utover jevnaldrende jenter, det er en av
de få anledninger de har til å vise romantiske følelser. For
uvitende turister som våger seg utendørs til siste dags klimaks i
feiringen, kan det bli både raseriutbrudd og krampegråt over
rødt, grønt, gult og blått hår eller ødelagte
klær.
Shivaratri ble tidligere nevnt. Til denne festivalen kommer ti-tusenvis
av sadhu'er og normalt dødelige pilgrimmer til Pashupatinath-tempelet i
utkanten av Kathmandu. De kommer for å gjøre puja (=ofring)
til det mest hellige lingam18 i Nepal. Vi kom en dag for seint; hundrevis av Indias
religiøse, legitime hippier - de hellige menn - lå strødd
rundt tempelet for å sove ut hasjrusen fra feiringen natten før.
14. februar gikk vi over i Jernbukkens År, 2118, den tibetanske
nyttårsfeiring kallt Losar. Da samles tibetanerne i hele dalen
sammen med landsmenn fra østlige Bhutan og vestlige Ladakh rundt
stupa'en19 i Bodhanath. En
fredelig familiesammenkomst med god mat og tradisjonel folkedans.
En uke ble det slepet rundt en 15 meter høg, smal vogn i de trange
smug. Det var den årlige rundturen til gudebildet av Hvit
Machhendranath, hinduguden over regn og monsun, men også en
inkarnasjon av buddhistiske Avalokiteshwara. Og ganske rigtig, denne
uken raste det noen voldsomme, regnfulle tordenvær over dalen. Moderne
tider får ikke legge en demper på tradisjonerne, de hundrevis av
telefon- og elektrisitetskabler som krysser gatene ble møysommelige
demontert og montert igjen for å slippe det svaiende bambustårnet
forbi.
Men det som unektelig har satt dypest spor i sjelen har vært
overværelsen av Chait Dasain og besøket til Dakshin
Kali-tempelet. Førstnevnte hendelse foregikk på paradegrunnen
til militærforlegningen som er knyttet til det gamle kongepalasset. Her
var det oppstillt 7 "poster" med regimentsflagg,
smørlamper, røkelse, blomsteroppsetninger, frukt, kjeks og alt
det andre som hører til en puja. Etterhvert som denne
lørdags-formiddagen passerte, ble disse samlinger av jordens
grøde tilført noen flere remedier: ferske hoder av geitekillinger
og bøffelkalver.
Hele hærens overkommando var nemlig samlet for å gjøre
offer til Durga, Shivas hustru og gudinnen for krig. Over 150 dyr ble stillet
opp foran regimentsflaggene, som hver representerte et aspekt av Durga,
og fikk med ét sverdhug skillt hodet fra kroppen. For å
overdøve dyrenes dødsskrik spillte militærkorpset opp
feiende marsjer. Siste rundes offer ble foretatt av selveste stabssjefen,
ledsaget av to brahmin'er (prester) og en sverdhugger. Til slutt dyppet han
hendene i blod og satte avtrykk på de 56 flaggene, som så ble
låst inn til neste offrings-seremoni, eller til det ble bruk for dem i
krig. De få turistene som våget seg inn i forlegningen fikk
orkesterplass til å skue seansen. Hvis dette var et opprørende
møte med en annerledes religiøs verden, var det ingenting mot det
som kan oppleves i Dakshin Kali.
Meg bekjent er det bare dette tempelet og Kalighat-tempelet i Calcutta som har
regelmessige dyreoffringer, 2 dager i uken. På veien til stedet som
ligger 20 km sør for hovedstaden, passerte vi hundrevis av nepalesere
som trasket opp med sin geit eller sin hane, og ellers nødvendige
ingredienser til puja'en. Midtveis ligger det en gompa, og det blir sagt at
lama'ene her står ved veikanten og kjøper opp de dyrene som ser ut
til å lide mest. Hinduere tror at et dyr som blir slaktet som et offer
til gudene, blir direkte gjenfødt i menneskenes verden, en tro
buddhistene ikke deler.
Tempelet ligger i parklignende omgivelser og har en åpen arkitektur. Man
kan komme helt inn til og overvære offringen på 1-2 meters hold:
Dyrene blir først velsignet, hodet blir bøyet bakover, og strupen
skåret halvveis over. Det blodet som nå spruter ut blir sprinklet
over gudebildene før hodet blir skåret helt av. Halestussen
på geitene og krosen på hanene blir så skåret av og
lagt igjen foran den fryktsomme Kali. Den stolte eiger betaler 20 rupees (4 kr)
for velutført slakt, og bringer så dyrekroppen over til skolding,
50 m unna. Resten av dagen er et stort etegilde, hvor kjøtet blir
fortært som prasad, en gave velsignet av gudene.
Vi var der tidlig om morgenen og godt var dét; turister er noen dovne
vesener som ikke begynner å ankomme før ved 9.30-tiden. De
fremviste en utrolig oppførsel som ellers bare gribber kan tillegges.
Klatrende og krypende på tak og murer for å få det beste
snapshot. Mange var ikke forberedt på det syn som møtte dem
gjennom kameralinsen, og bleke i toppen forlot de området gråtende
og enda spyende. Alt mens disiplinerte nepalesere henvendte seg med
høflige anmodninger om å respektere helligheten på stedet.
Anmodninger som t.o.m. ble besvart med hissige, tyskspråklige skjellsord
og skyllebøtter. Det var med skam og indignasjon man forlot stedet. Det
er desverre høyst forståelig at utlendinger blir nektet adgang til
noen av de hindu-tantriske templer i dalen.
Mye mer kunne vært sagt om en unik syntese av hinduisme og buddhisme, om
esoteriske, tantriske ritualer, om H. M. Kong Birendras (Vishnu-avatar) forhold
til den buddhistiske ungpikegudinnen Kumari Devi, om den politiske situasjon og
forestånde parlamentsvalg (12. mai, første valg på 30
år), om katolsk påskefeiring eller om skandinavisk konfirmasjon
på den norske skole. Men tiden strekker ikke til, brevet er antakelig
langt nok som det er, og jeg må videre. Jeg lover derimot å gjemme
noen påskerefleksjoner til det siste reisebrevet, som blir en slags
oppsummering. Men før det vil dere (forhåpentligvis) motta et brev
om livet i Dharamshala, hvor 2 av oss vil være fra 10. april.
Takk for alle tanker og bønner jeg vet dere sender; dere er også
alle høyst tilstede i min tanke- og drømmeverden.
Guds fred!
Kathmandu, Nepal, 3. april 1991
Dag Tjemsland © 1995-2001